Ce este medierea

Cursuri de pregatire initiala in mediere avizate de Consiliul de Mediere, autoritatea nationala de control si reglementare in domeniul medierii

Cursul de formare in mediere ( de pregatire initiala) se deruleaza pe perioada a 14 zile consecutive, are durata de 80 de ore, respecta aria curriculara conform Standardului de formare a mediatorului, elaborat de Consiliul de Mediere.
Parcurgerea celor 80 de ore de pregatire confera participantului dreptul de a sustine examenul de absolvire.
In urma promovarii examenului de absolvire, participantul va putea solicita Consiliului de Mediere autorizarea ca mediator si inscrierea pe Tabloul mediatorilor autorizati, in conditiile Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile ulterioare.

Medierea este o forma de interventie a tertei parti,mediatorul – neutru, impartial si fara putere de decizie- in solutionarea unei dispute sau a unui litigiu. Medierea presupune un proces voluntar de colaborare intre partile unui conflict in care, cu asistenta procedurala a mediatorului, partile identifica problemele,dezvolta optiuni de rezolvare, iau in considerare alternativele, adopta decizii.

Mediatorul faciliteaza comunicarea deschisa si rezolvarea diferentelor dintre parti intr-o maniera non-contradictorie si confidentiala.

Medierea este un mijloc eficient de solutionare pentru orice tip de disputa sau litigiu care nu necesita o determinatie judiciara. Aceasta ofera un forum si o atmosfera in care partile castiga incredere, devin intelese, si invata sa lucreze impreuna pentru a explora optiunile de rezolutie.

Pentru solutionarea litigiilor prin mediere, partile determina ceea ce este important pentru ele si în cele din urma, rezultatul situatiei. In timp ce beneficiile medierii variaza in functie de natura litigiului, si modelul de mediere aplicat, urmatoarele sunt cateva dintre beneficiile asociate in mod tipic cu medierea:

 Recunoastere

In cursul sedintei de mediere, partile obtin intelegerea si punctul de vedere al celorlalte parti, si o oportunitate sporita de a se face ascultate si întelese.

 Imputernicire

Partile au abilitatea sa decida pentru ele însele in ce modalitati ar dori sa rezolve conflictul. Acest aspect de auto-determinare al medierii corespunde adesea cu aspiratii mai inalte: modul in care persoanele fizice si juridice doresc sa-si desfasoare viata si felul de a face afaceri in general.

 Rapiditate

In rezolvarea sau ameliorarea disputelor prin mediere, partile evita amanarile de catre o a treia parte sau decizii judiciare impuse.

Economie

In rezolvarea sau ameliorarea disputelor/litigiilor prin mediere, partile pot economisi o cantitate enorma de timp, energie, si cheltuielile asociate conflictelor prelungite si litigiilor.

 Confidentialitate

In timp ce litigiile sunt procese publice, la o mediere negocierile pot fi pastrate confidentiale cu acordul partilor. Confidentialitatea mediatorului este o obligatie nelimitata in timp. Daca o mediere are loc inainte de un proces, orice forma de comunicare generata la mediere este in mod normal un element de proba inadmisibila in instanta.

 Calitatea Intelegerii

Studiile arata ca partile care intra in acorduri voluntare prin mediere sunt mult mai probabil sa adere si sa indeplineasca angajamentele asumate in astfel de acorduri decat daca sunt cu rezolutii juridic impuse.

Evitarea Rezultatelor Nefavorabile

Prin mediere, partile evita atat “castig-pierdere” si “pierdere-pierdere”, rezultate asociate cu litigiile. Multe parti care “castiga” in litigii judiciare prelungite gasesc ca timpul, costurile financiare si stresul nu compenseaza favorabil cu rezultatul oferit de instanta. Cei care pierd in litigiu, cu siguranta se simt chiar mai rau dupa un astfel de rezultat. Medierea poate indrepta partile spre o rezolvare a conflictului eficient si rapid.
Cele de mai sus sunt doar cateva din motivele intemeiate pentru a media conflictele. Mai mult decat atat, exista rareori dezavantaje in ceea ce priveste medierea. Medierea functioneaza nu numai pentru ca se concentreaza asupra partilor, a propriilor interese si ordinea de zi, dar si pentru ca ofera posibilitatea pentru parti de a trece dincolo de dispute eficient si sa-si canalizeze energia pentru un viitor mai bun.

Este acela de a facilita comunicarea intre parti, fara a impune solutii. Mediatorul poate contribui la solutionarea disputelor prin tehnici precum: reducerea tensiunii, controlarea numarului de probleme, restabilirea sau imbunatatirea comunicarii prin inscrierea partilor intr-un discurs civilizat, ca baza de incepere a negocierilor de solutionare, concentrarea partilor asupra intereselor comune, sublinierea anumitor optiuni de decizie pentru a le face mai atractive pentru parti, etc.

Copyright ©2022 Mediere Uzamint. Toate drepturile rezervate.